Voorbeelden ledenonderzoek

hand-drawn armchair icon

Behoefteonderzoek onder alle leden van een beroepsvereniging. 

Een beroepsvereniging van professionals constateert dat een grotere groep leden niet bereikt wordt met verenigingsactiviteiten en dat het moeilijk is om in te schatten hoe deze leden het lidmaatschap beoordelen. De vereniging wil van alle leden weten hoe zij de het lidmaatschap beoordelen, of – en zo ja, in welke mate – zij daar toegevoegde waarde aan toekennen en waaraan zij eventueel behoefte hebben als het gaat om het functioneren van de vereniging in de naaste toekomst. Ledenonderzoek stelt de vereniging in staat om de dienstverlening en communicatie beter af te stemmen op de wensen en behoefte van leden.

hand-drawn aim target icon

Inzicht in behoeften en wensen van leden op hoofdthema’s.

In het kader van periodiek ledenonderzoek heeft een nationale branchevereniging behoefte om opnieuw na te gaan wat er onder de leden leeft. Onderzoek moet in inzicht bieden in de ervaring en tevredenheid met, en met de behoeften en wensen van leden ten aanzien van een aantal hoofdthema’s: belangenbehartiging, sectorontwikkeling, besluitvormingsproces, co-creatie met de leden, activiteiten die door de vereniging aangeboden worden en communicatie. Daarbij moet de hoe? vraag (en niet de wat? vraag) centraal staan.

Ontwerp zonder titel-4.jpg

Aansluiting dienstverlening op heterogene groep (nieuwe) leden.

Een grote landelijke vereniging die een bepaalde teelt wil bevorderen, ziet haar ledenbestand in korte tijd groeien en nieuwe – door andere motieven gedreven – leden instromen. Het heterogene ledenbestand reflecteert maatschappelijke ontwikkelingen en noodzaakt de vereniging om zich aan te passen en haar dienstverlening beter aan te laten sluiten op de behoeften van deze veranderende groep leden. De vereniging is in transitie, wil transparant en daadkrachtig zijn en meer zeggenschap voor de leden bieden. Met een ledenonderzoek wil de vereniging thema’s en toekomstontwikkelingen, maar ook ‘omgevingsontwikkelingen’ toetsen. De vereniging wil de resultaten van het onderzoek onder alle ruim 8.000 leden, gebruiken om, samen met de leden, de koers te bepalen. Ook worden de resultaten gebruikt voor het segmenteren van leden in een aantal typologieën/ persona’s met eigen kenmerken, meningen en voorkeuren. Met die informatie hoopt de vereniging activiteiten, producten en dienstverlening gerichter aan te kunnen bieden.

Ontwerp zonder titel-5.jpg

Afstemming dienstverlening federatie op ‘bloedgroepen’. 

Een landelijke die de collectieve belangen van een beroepsgroep in Nederland behartigt, krijgt signalen van verschillende ‘bloedgroepen’ van de aangesloten gespecialiseerde professionals, dat onvoldoende bekend is wat de federatie doet; het onderscheid tussen activiteiten van de federatie en de eigen beroepsgroep is vaag en de bekendheid met zaken die op federatieniveau geregeld worden is gering. De federatie laat een behoefte onderzoek uitvoeren dat duidelijk moet maken waar leden – naast de bestaande dienstverlening – vooral behoefte aan hebben en op welke punten de informatievoorziening en communicatie verbeterd kan worden.

Ontwerp zonder titel-8.jpg

Opheffen of investeren in een reactivatie van de vereniging? 

Een beroepsvereniging die al ruim vijftig jaar bestaat, leidt volgens bestuursleden een kwijnend bestaan. De leden zijn – op een klein aantal actieve bestuursleden na – zo inactief, dat het bestuur nauwelijks een idee heeft wie de leden zijn, waarom zij lid blijven en wat ze bezig houdt. Naar verwacht zal het reactiveren van de vereniging de nodige investeringen in tijd en energie vergen, vooral waar het de aansluiting bij het digitale ontwikkelingen betreft. De vraag is, of een dergelijke investering kans van slagen heeft: zijn er voldoende leden bereid om daar een bijdrage aan te leveren? En is er genoeg belangstelling voor het lidmaatschap om de vereniging te laten voortbestaan? Of kan die maar beter opgeheven worden?

hand-drawn empty pill bottle icon

Versterking lobby van de sector door branchevereniging.

Een landelijke branchevereniging wil de lobby voor de sector een kwaliteitsimpuls geven, constateert dat er geen eenduidig beeld van feiten en cijfers van de sector is om mee naar buiten treden en besluit om een onafhankelijk onderzoekbureau in te schakelen om de benodigde gegevens op zorgvuldige wijze mét en via leden te genereren. Op basis van de inventarisatie van gegevens wordt een brancherapport gemaakt dat een overzicht geeft van kengetallen en feiten en gebruikt wordt om de zaak van de sector in contacten met stakeholders te bepleiten. Door jaarlijkse herhaling van de inventarisatie krijgt de vereniging een goed beeld van de ontwikkelingen in de sector.

hand-drawn simplified needles in back acupuncture icon

Transitie naar dienstverlening voor gesegmenteerde achterban.

Een landelijke sportbond, die zichzelf omschrijft als ‘de belangen- en de ledenorganisatie en het service- en verbindingskantoor voor alles wat met [de sport] te maken heeft’, is een bond in transitie naar een matrixorganisatie, die is ingericht langs de lijn van een nieuw ontwikkelde merkenstrategie; de bond wil ‘aanjager, facilitator en verbinder’ zijn voor de deze sportbeoefenaars, sportaanbieders en stakeholders. Daarbij worden nieuwe verdienmodellen, nieuwe producten en nieuwe afzetmarkten ontwikkeld en zet de vereniging in op ‘een snelle deskundige dienstverlening voor en dicht bij de sportbeoefenaars’. In dat kader, moet de product-, dienst- en beleidsontwikkeling meer worden toegesneden op signalen uit het veld. Met ledenonderzoek wil de bond zowel de tevredenheid, als de wensen en behoeften van de aangesloten lidorganisaties kaart brengen. De bond wil de resultaten gebruiken om deze leden te kunnen segmenteren en differentiëren, en de product- en dienstverlening, strategie en verdienmodellen daaraan aan te passen. 

Ontwerp zonder titel-6.jpg

Stimuleren van leden om gezamenlijk antwoorden te vinden. 

Een beroepsvereniging voor intern toezichthouders in een sector ziet dat de rol van toezichthouder voortdurend aan verandering onderhevig is en nieuwe eisen stelt. De vereniging wil haar leden stimuleren om samen antwoorden te formuleren op hedendaagse en toekomstige vragen rond goed toezichthouderschap, om zo tot een toekomstsbestendige visie op het vak van intern toezichthouder te komen en een kwaliteitsimpuls aan intern toezicht te geven. Met de herhaling van een periodiek ledenonderzoek wil de vereniging inzicht krijgen in de verbondenheid met, en waardering van leden voor de vereniging, de waardering van – en eventuele wensen en behoeften ten aanzien van – het huidige aanbod aan diensten en producten, van communicatie en informatievoorziening en andere relevante onderwerpen.

Ontwerp zonder titel-7.jpg

Verhogen betrokkenheid van bepaalde ledengroepen in de bond. 

Een landelijke vakbond oriënteert zich op mogelijkheden om de betrokkenheid van bepaalde ledengroepen te verhogen en wil in dat kader beter inzicht in de wensen, behoeften en ideeën van leden ten aanzien van het lidmaatschap. Waar associëren leden het lidmaatschap van de bond mee? Herkennen zij zich voldoende in het beleid van de bond? Op welke wijze heeft het lidmaatschap een meerwaarde? Wat kan de bond doen om ‘dichter bij’ de leden te staan?

 

Meer weten? Vragen? Met ons sparren?

Stuur ons een bericht.