Werkwijze

Ons specialisme ligt in het zichtbaar en meetbaar maken van de belevingswerkelijkheid van (groepen) mensen binnen en buiten de organisatie; het in kaart brengen van ‘wat er leeft’. Dat doen we ook bij onderzoek onder de – voor veel ledenorganisaties vaak redelijk anonieme – achterban. Bij Noordam & De Vries staat de mens centraal. Ook bij ledenonderzoek is de mens achter ‘de leden’ het vertrekpunt. Wie zijn die leden? Wat houdt ze bezig? En hoe verhouden ze zich tot dat, waar de vereniging, de stichting, bond of federatie voor staat? 

Om meer inzicht te krijgen in de interactie tussen de organisatie en achterban werken we met onderzoek dat leden een gezicht en een actieve rol geeft, traceren we ‘wat er leeft’ in het ledenbestand en wat – mogelijk heikele – issues zijn die volgens leden zelf in het onderzoek aan bod moeten komen. Daarbij houden we rekening met het gegeven dat lidmaatschap zowel gevoelsmatige als rationele componenten heeft. 

Opzet en werkwijze worden in nauw overleg met de opdrachtgever bepaald. De Noordam & De Vries wijze is daarmee altijd een aanpak op maat. 

Benieuwd naar wat ledenonderzoek in uw geval kan betekenen? Neem dan contact op ledenonderzoek@noordamdevries.nl

Noordam & De Vries 

Als onderzoeksbureau adviseert Noordam & De Vries organisaties sinds 1988 op basis van onderzoek. Ons specialisme ligt in het zichtbaar en meetbaar maken van de belevingswerkelijkheid van (groepen) mensen binnen en buiten de organisatie; het in kaart brengen van “wat er leeft”. 

‘Als het om mensen gaat…’ is het motto dat Noordam & De Vries sinds 1992 voert, om aan te geven dat de mens in organisaties, wat ons betreft, centraal staat. Interacterende mensen in al hun rollen (‘medewerkers’, ‘klanten’, ‘stakeholders’…’leden’) zijn het domein van onze werkzaamheden. Wij maken inzichtelijk welke rationele en emotionele aspecten bijdragen aan oordelen, overtuigingen en opvattingen over (leden)organisaties. 

Geen mens is gelijk. Datzelfde geldt voor de organisaties die door mensen gevormd worden. Wij proberen in onze onderzoeken recht te doen aan de uniciteit van de betrokken organisatie. Daarom is onderzoek voor ons wel gestructureerd maar nooit a priori standaard. Omdat ‘de mensen’ verdienen dat er gekeken wordt naar wie ze zijn en wat ze werkelijk bezig houdt. En omdat onderzoek pas echt een substantiële bijdrage kan leveren aan het versterken van de organisatie, als ‘de mensen’ uit de anonimiteit treden en in de gelegenheid worden gesteld om onbevangen hun stem te laten horen. Dan blijkt vaak dat zij verrassend veel te melden hebben.

Hoe?

Onderzoeksmethoden?

Bij ledenonderzoek hanteren wij vrijwel altijd een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekmethoden. Kwalitatief onderzoek (diepte-interviews, groepsdiscussies, focusgroepen, analyse of gebruik van online data van gespecialiseerde sociale netweken) wordt ingezet om een bepaalde problematiek te verkennen. Kwalitatieve methoden worden daarna ingezet om deze resultaten van een context te voorzien en te duiden. Bij kwantitatief onderzoek wordt gemeten door middel van online enquêtes onder (een steekproef van) leden.

Maatwerk?

Elke organisaties is anders. Welke aanpak wordt gekozen hangt af van de specifieke wensen van de opdrachtgever, van de grootte (ledental) van de organisatie en van het doel van het onderzoek. De juiste aanpak is een kwestie van goed overleg en een te bewandelen weg die bij uw organisatie past.

Kosten?

De kosten van een ledenonderzoek worden onder meer beïnvloed door de opbouw (wel of geen vooronderzoek), de grootte (alle leden of een steekproef), de lengte van de vragenlijst, de beschikbaarheid van adresmateriaal en de gekozen onderzoekmethode(n). Als u contact opneemt een aangeeft waar u aan denkt, leveren wij binnen twee werkdagen een globale kostenraming.

Sparren over het gewenste ledenonderzoek?